Pozycjonowanie stron internetowych – ceny 2022

Pozycjonowanie stron www

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo skuteczna technika zwiększania ruchu na stronie i zainteresowania klientów produktem czy usługą. Jej efektem jest wzrost widoczności w wyszukiwarkach internetowych, w tym Google.

Jakie daje to efekty?

Z jednej strony pozycjonowanie sprawia, że nasza strona pokazuje się wyżej w wynikach wyszukiwania, a z drugiej odpowiada za zwiększenie liczy fraz kluczowych.

Na czym polega zwiększenie ilości fraz dla strony?

Powiedzmy, że sprzedajesz rowery. Obecnie klienci znajdują się poprzez wyszukiwarkę wpisując w nią słowa (frazy lub słowa kluczowe):

  • „sklep rowerowy”,
  • „sklep rowerowy Warszawa”,
  • „rowery marki abc”.

Dzięki działaniom pozycjonowania zaczniesz pojawiać się na nowe frazy, o których nie sądziłeś że są popularne lub nie wiedziałeś jak się na nie pokazać w Google. Na przykład zaczniesz pojawiać na frazy związane z konkretnymi modelami rowerów lub na zapytania typu „jaki rower szosowy wybrać?”.

Czy pozycjonowanie to SEO?

Angielski skrót pozycjonowania stron internetowych to SEO – search engine optimization. Stąd często mówi się o optymalizacji SEO. W odróżnieniu od działań SEO mówimy też o działaniach SEM, czyli działaniach ukierunkowanych na płatne kanały reklamowe, takie jak Google Ads czy Facebook Ads.

Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych w 2022 roku?

Pozycjonowanie stron internetowych w 2022 roku kosztuje od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięczny złotych miesięcznie. Skąd taka duża rozbieżność? Ano stąd, że ilość czasu i środków jaką trzeba poświęcić na stronę wizytówkę zakładu kosmetycznego i duży ogólnopolski sklep internetowy są zupełnie rozbieżne.

Aby skutecznie lokalnie pozycjonować samozatrudnioną panią kosmetyczkę czy fryzjerkę może wystarczyć kilka godzin pracy miesięcznie przez doświadczonego pozycjonera. Jednak już sklep internetowy handlujący setkami tysięcy produktów może zatrudniać wewnętrzny zespół kilkudziesięciu osób. Wszystkie te osoby są odpowiedzialne za tworzenie treści i działania SEO.

Skuteczne pozycjonowanie strony www, na czym polega?

Skuteczne pozycjonowanie doprowadzi do wzrostu liczby osób odwiedzających Twoją stronę internetową i w efekcie doprowadzi do wzrostu liczby klientów. W praktyce będzie to skutkowało wzrostem widoczności w Google, czyli podniesieniem pozycji w wynikach wyszukiwania.

Co to oznacza?

Jeśli Twoja strona wyświetlała się do tej pory na 15 pozycji w Google na frazę „sklep rowerowy Poznań”, to po skutecznym pozycjonowaniu powinna znajdować się pierwszych trzech pozycjach.

To sprawi, że wzrośnie liczba osób przechodzących z wyników wyszukwiania na stronę internetową. Mówimy w takiej sytuacji o wzroście „przeklików”, czyli kliknięć w wyniki wyszukiwania. Po angielsku mówimy o wzroście CTR (click-through rate). Warto znać to pojęcie, bo przyda nam się przeglądając statystyki w Google Search Console.

Tanie pozycjonowanie strony internetowej, czy istnieje?

Moje doświadczenie pokazuje, że w zakresie działań SEO, oszczędny traci podwójnie. Jeśli chcesz się skutecznie i oszczędnie pozycjonować masz dwa wyjścia:

  • Robić to samemu. W tym wypadku czeka Cię wiele godzin nauki i wiele popełnionych błędów. Dobre efekty, jeśli będziesz wytrwały, przyjdą po dłuższym czasie.
  • Mądrze wybrać osobę lub agencję SEO z którą podejmiesz współpracę. Musisz jednak zaangażować się w jej działania, dobrze komunikować własne cele i potrzeby i wreszcie rozliczać agencję z efektów (lub braków) jej pracy.

Niestety duży budżet nie oznacza dobrego i skutecznego pozycjonowania. Istnieją firmy, które specjalizują się w „łapaniu” dużej liczby Klientów, oferując w abonamencie 1000zł miesięcznie w zasadzie jedynie doglądanie czy strona internetowa jeszcze istnieje. A w tej kwocie można znaleźć także firmy, które będą działać skutecznie na miarę tego budżetu.

Niestety istnieją firmy wykorzystujące niewielką wiedzę swoich klientów i nie realizujące działań mających realny wpływ na polepszenie wyników strony czy sklepu internetowego. Bądź więc uważny i wybieraj mądrze.

Jak pozycjonować stronę za darmo?

Możesz pozycjonować się za darmo. Będziesz to jednak musiał robić sam. Płacisz więc swoim czasem. Musisz na początek odpowiedzieć sobie na pytanie czy stać Cię na poświęcenie sporej ilości czasu na naukę nowej umiejętności. Czy w tym czasie nie będzie lepiej skupić się na rozwoju swojego biznesu, tego w czym jesteś naprawdę dobry?

Załóżmy jednak, że chcesz to robić samodzielnie. Sprawdźmy jakie powinny być Twoje pierwsze kroki.

Jak zacząć pozycjonowanie strony?

  1. Na sam początek musisz posiadać stronę lub sklep internetowy. Jeśli dopiero zakładasz firmę i nie masz swojej strony, załóż ją jak najszybciej. Obecnie proste strony założysz całkowicie za darmo z odrobiną wolnego czasu, np. dzięki WordPress.
  2. Jeśli już posiadasz stronę to sprawdź czy posiadasz do niej wpięte darmowe narzędzia Google Search Console, Google Analytics oraz Bing Webmaster Tools. Jeśli ich nie masz, na początek załóż tylko to pierwsze i naucz się z niego korzystać, a kolejne założysz z czasem.
  3. Dołóż starań, aby strona oddawała rzetelnie i dokładnie to czym się zajmujesz. Zadbaj o profesjonalne zdjęcia Twoich produktów i/lub przedstaw siebie i swoich pracowników. Pamiętaj, że mnóstwo osób sprawdza strony internetowe aby potwierdzić wiarygodność strony u której chcą dokonać transakcji.
  4. Załóż blog na swojej stronie. Rozwiewaj wątpliwości swoich klientów. Stwórz poradniki pokazujące jak korzystać z Twoich produktów. Pokaż na przykładach jak rozwiązujesz problemy z którymi zwracają się do Ciebie klienci.
  5. Zadbaj o technikalia. Strona musi dobrze działać na różnych urządzeniach, małych ekranach laptopów, smartfonach czy tabletach (być responsywna) i szybka. Tutaj prawdopodobnie będziesz musiał skorzystać z pomocy specjalisty.
  6. Wypróbuj narzędzia takie jak Senuto czy Semstorm (obydwa to polskie projekty), które pomogą Ci ulepszać Twoje treści i sprawdzać konkurencję. Ich cena zaczyna się już od 100zł miesięcznie.
    Jeśli to nie wystarczy zapoznaj się z moją lista 57 narzędzi SEO.
  7. Czytaj, ucz się, rozwijaj się. Pozycjonowanie stron internetowych to umiejętność wymagająca nieustannej nauki. Google kilkukrotnie w ciągu roku wypuszcza duże aktualizacje algorytmu, które potrafią mocno namieszać w wynikach wyszukiwania. Oprócz nauki podstaw pozycjonowania musisz więc śledzić bieżące informacje o tym, jakie zmiany wprowadza Google do swojej wyszukiwarki.

Jak być wysoko w wynikach wyszukiwania?

Aby być wysoko w wynikach wyszukiwania i zwiększyć widoczność swojej strony internetowej musisz skupić się na trzech rzeczach:

  1. Tworzenie treści (content marketing). Chodzi o tworzenie treści w tym opisów produktów, usług, kategorii, a także poradników i wpisów blogowych.
  2. Działania link buildingowe. Chodzi o zdobywanie linków przychodzących do Twojej domeny. Linki z zewnętrznych stron internetowych budują Twoją reputację w sieci. Algorytm Google bierze pod uwagę jak silne (wiarygodne) linki prowadzą do stron internetowych i jest to jeden z ważniejszych czynników rankingowych.
  3. Kwestie techniczne. Twoja strona musi mieć jasną i przyjazną strukturę, spełniać wymogi dostępności, a także być odpowiednio szybka (poczytaj o Core Web Vitals). To wszystko sprawi, że roboty Google będą ją często i chętnie odwiedzały.

Czy pozycjonowanie mi się opłaci?

Pozycjonowanie opłaci Ci się jeśli nakłady, które poniesiesz zwrócą się w większej liczbie klientów, którzy skorzystają z Twoich usług. To najprostsza odpowiedź.

W biznesie czasem jednak jest tak, że jeśli jakąś branżę dopada kryzys lub stagnacja to samo utrzymanie dotychczasowego ruchu już jest dużym sukcesem. Pozwala przetrwać, gdy konkurencji muszą zamknąć biznes.

Warto zawsze na działania SEO patrzeć z szerszej perspektywy. Zwiększanie przychodów jest bardzo dobre, jednak często utrzymanie dotychczasowej liczby Klientów/zamówień może być wielkim sukcesem.

Skuteczne pozycjonowanie zwiększy ruch i liczbę transakcji przez twoją stronę

Pozycjonowanie stron w Google czym różni się od Bing?

Z reguły myśląc o pozycjonowaniu mamy na myśli pozycjonowanie w Google. Warto jednak wiedzieć, że główny konkurent czyli firma Bing (Microsoft) ma również niemały udział w rynku. Szacuje się, że wyszukiwania w Bing odpowiadają za około 6% wyszukań. W mojej opinii to sporo i z pewnością nie jest to liczba koło której można przejść obojętnie.

Dobra wiadomość jest taka, że większość działań które podejmuje się aby uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google podnosi je także w Bing. Są jednak detale które warto mieć na uwadze, gdy zależy nam na ruchu z obu wyszukiwarek.

Dodatkowo Bing daje poprzez narzędzie Bing Webmaster Tool dostęp do analiz (w tym analiz portali konkurencji), których próżno szukać w wyszukiwarce Google.

Czy da się pozycjonować stronę w cenie 500 zł?

Tak, małe wizytówki, czyli strony internetowe z maksymalnie kilkoma podstronami, które prezentują jeden biznes można pozycjonować w tej kwocie. Dla zapytań lokalnych i widoczności na kilka fraz kluczowych jest to możliwy budżet.

Pamiętaj jednak, że główną rolę w określaniu budżetu ma branża w której działasz. W niektórych branżach pozycjonowanie może być niezwykle trudne i pozycjonowanie w tej kwocie nie ma sensu. Włożona kwota nigdy Ci się nie zwróci. W takim wypadku powinieneś skorzystać z innych działań marketingowych.

Czy audyt SEO jest niezbędny do rozpoczęcia pozycjonowania strony internetowej?

Wiele firm nie rozpoczyna współpracy z klientem bez przygotowania audytu. Dobry audyt to koszt kilku tysięcy złotych. Oczywiście dla strony wizytówki będzie to mniej. Czy warto wydawać taką kwotę na start?

Audyt nie jest niezbędny, jednak pozwoli na lepsze zaplanowanie zadań i uzyskanie lepszych efektów, a Ty już na początku współpracy dostaniesz do ręki dokument, który pokaże Ci jak wygląda obecnie stan Twojej strony i jej widoczności. Poznasz także swoich internetowych rywali, a więc ocenisz konkurencję i rynek z którym przyjdzie Ci się zmierzyć.

Pozycjonowanie można rozpocząć bez audytu. Nie będziemy wtedy znać pełnego wyjściowego obrazu, ale jest to jak najbardziej możliwe. Do każdego przypadku trzeba podejść indywidualnie i powinieneś otrzymać jasne wskazówki w tej sprawie od firmy pozycjonującej.

Od czego właściwie zależy pozycja strony? Czyli czynniki rankingowe

Czynniki rankingowe to zbiór elementów, które wpływają na pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Niestety żadna z wyszukiwarek nie publikuje wprost ani o jakie dokładnie czynniki chodzi, ani jaka jest ich waga. Jednak dzięki wielu analizom specjalistom SEO udało się wyróżnić najważniejsze z nich:

  • Moc domeny. Chodzi o siłę całej domeny. Jedną z popularniejszych metod jej mierzenia jest Domain Rating przygotowany przez firmę ahrefs. Na moc domeny ma wpływ jakość linków przychodzących.
  • Treści na stronie. Treści zgodnie z wytycznymi Google to rzecz na którą twórcy serwisów muszą zwrócić szczególną uwagę. Treści mają dostarczać użytkownikowi.
  • Czynniki techniczne. Strona musi być bezpieczna dla użytkownika, w praktyce chodzi o używanie certyfikatu SSL. Ważne jest też to, aby była szybka (Core Web Vitals). Dodatkowo musi być dostępna dla robotów Google. Nie można więc jej blokować przed dostępem (a można to zrobić np. używając atrybutu „noindex” w nagłówku strony).

Często dzielić się też czynniki rankingowe i działa SEO na czynniki off site oraz on site. Czynniki off site to wspomniany link building. Czyli działania, które wykonujemy poza obrębem naszej strony www. Z kolei czynniki on site, to takie które robimy wewnątrz witryny. A więc treści, struktura, prędkość i dostępność dla robotów Google.

Przeglądarki internetowe

Jak sprawdzić czy moja strona dobrze się pozycjonuje?

Najłatwiej sprawdzisz pozycję strony internetowej w narzędziu Google Search Console. Jest ono darmowe i dostarcza największej liczby informacji. Pokazuje ono dane z ostatnich 16 miesięcy. Możesz śledzić w nim na jakie zapytania (słowa kluczowe) jesteś widoczny w wyszukiwarce. Widzisz więc co wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę i na jakich pozycjach pojawia się Twoja strona na te zapytania.

Te dane to ogrom wiedzy dla Twojego biznesu. Dane z Google Search Console powinny być wykorzystywane w wielu biznesach nie tylko do pozycjonowania, ale do szeroko rozumianych działań marketingowych. To bezcenna wiedza, z której warto korzystać.

Ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

Niektóre efekty pozycjonowania są widoczne już po kilku dniach. Zakładając oczywiście pozytywny scenariusz, że strona szybko trafia do indeksu Google. Będą to jednak oczywiście małe zmiany. Duże wzrosty pozycji w wynikach wyszukiwania pojawią się zwykle dopiero po co najmniej kilku miesiącach. Czasem trzeba poczekać nawet dłużej, aż do większej aktualizacji algorytmu, czyli Google Core Update.

Pozycjonowanie sklepów internetowych, jak zacząć?

Pozycjonowanie sklepów internetowych jest o wiele trudniejsze niż pozycjonowanie małych stron. W sklepach mamy do czynienia często z dziesiątkami i setkami kategorii i tysiącami, a często milionami produktów. Za takie optymalizację SEO w takich dużych sklepach internetowych są odpowiedzialne całe zespoły SEO.

Jeśli jednak masz kilka czy kilkanaście produktów i działasz w niszy to być może jesteś w stanie się sam skutecznie pozycjonować własny sklep internetowy. Pamiętaj jednak, że bardzo ważne jest w takim wypadku dbanie o odpowiednią strukturę sklepu i linkowanie wewnętrze. Warto takie rzeczy skonsultować z doświadczonymi specjalistami SEO lub innymi osobami, które z sukcesem prowadzą sklep internetowy.

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego pozwoli Ci każdego dnia zdobywać nowych klientów.


Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *